“Goedemorgen, Omgevingsdienst Twente, met Floris.” Zo klonk het op kantoor toen ik de eerste keer telefoondienst draaide bij Team Admin. Volgens een collega klonk het alsof ik al een paar jaar bij een callcenter had gewerkt. Misschien kwam het door dit compliment (hoogmoed voor de val) maar bij de volgende beller ging het mis. Ik wilde hem doorverbinden maar de betreffende collega was in gesprek. Bij het terugnemen van het gesprek verbrak ik per ongeluk de verbinding. “Chips! Ik heb zijn telefoonnummer niet opgeschreven en zijn naam heb ik niet goed verstaan.’’ Gelukkig belde diegene dadelijk terug en kon ik alsnog de gegevens noteren voor een terugbelverzoek. “Poeh, toch nog goed gekomen!”
Kennismaken
Het verhaal hierboven is één van mijn ervaringen als trainee bij de Omgevingsdienst Twente. Dit is misschien niet het meest spannende onderwerp om in een blog te zetten, maar het is denk ik wel het eerlijkste. De eerste weken van deze traineeship (en ik denk van elke traineeship) staan in het teken van kennismaken. Kennismaken met de organisatie, de collega’s, de computerprogramma’s die men gebruikt, de te volgen werkprocessen etc. Hierbij heb ik veel geleerd, bijvoorbeeld over het belang van datakwaliteit, het samenwerken van de omgevingsdienst met haar partners en hoe je doelgericht kan werken. Wel is het veel informatie die op je afkomt en zijn de eerste taken waar je bij helpt soms repetitief van aard.
Het werkveld leren kennen
Telefoondienst draaien is niet echt mijn ding: het onderbreekt je tijdens andere werkzaamheden waardoor je niet lekker in een workflow kan komen. Het is echter zeer geschikt om te leren over het werkveld van de omgevingsdienst. De meeste telefoontjes betreffen namelijk vragen over onze dienstverlening of zijn meldingen van milieuoverlast. Hierom kan ik nieuwe werknemers beslist aanraden om het ook te doen!
Floris is inmiddels goed ingewerkt bij de OD Twente. Binnenkort zal hij weer een update geven over zijn nieuwe ervaringen!